برای ثبت نام دریافت کد بورسی چه اطلاعاتی باید تکمیل شود ؟

دریافت کد بورسی

این روزها سرمایه گذاری در بازار بورس به یکی از سرمایه گذاری های پر منفعت مبدل شده که در یک سال اخیر رشد صعودی چشمگیری داشته است . از این رو روزانه تعداد بیشتری سرمایه گذار جذب فعالیت و خرید و فروش در این بازار می شوند . تمامی متقاضیان سرمایه گذاری در بازار بورس و اوراق بهادار لازم است تا ابتدا با ثبت نام در سامانه سجام و همچنین یک کارگزاری اقدام به دریافت کد بورسی کنند .

در واقع بدون دریافت کد بورسی امکان فعالیت در بازار بورس وجود ندارد ، از این رو  ثبت نام در سامانه سجام و کارگزاری برای سرمایه گذاران در بازار بورس یک امر اجباری و اجتناب ناپذیر است . بعد از آنکه متقاضی ثبت نام ، اطلاعات خود را به صورت اینترنتی تکمیل کرد به منظور احراز هویت باید به یکی از دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کند . بدیهی است که هم ثبت نام در سامانه و هم احراز هویت ، نیاز به اطلاعات شناسنامه ای و مدارک شخصی ثبت نام کننده دارد . در ادامه به توضیحاتی در خصوص مدارک لازم جهت ثبت نام ، احراز هویت و دریافت کد بورسی پرداخته شده است .


مدارک لازم برای ثبت نام کد بورسی

ثبت نام برای دریافت کد بورسی از دو مرحله تشکیل شده است ، در ابتدا لازم است تا سرمایه گذار در سامانه سجام که سامانه ای یک پارچه برای ثبت و نگهداری اطلاعات سرمایه گذاران می باشد ، ثبت نام کند . برای ثبت نام در سجام ابتدا باید وارد سایت sejam.ir شده و سپس با انتخاب گزینه ثبت نام ، مراحل ثبت نام را تا انتها تکمیل کرد . متقاضی برای تکمیل این مراحل در طول ثبت نام لازم است اطلاعات و مدارک زیر را ارائه دهند :

1- اطلاعات شناسنامه ای شامل نام ، نام خانوادگی ، تاریخ تولد ، نام پدر ، شماره شناسنامه ، کد ملی ، سری و سریال شناسنامه

2- اطلاعات ارتباطی شامل آدرس محل سکونت ، محل کار ، کد پستی ، تلفن ثابت و تلفن همراه

3- اطلاعات بانکی شامل شماره حساب ، نام بانک ، نام شعبه ، کد شعبه و شماره شبا

 

در گام دوم سرمایه گذار برای دریافت کد بورسی ابتدا باید یکی از شرکت های کارگزاری موجود را برگزیده و سپس در آن ثبت نام به عمل آورد . امروزه ثبت نام در کارگزاری ها به صورت اینترنتی انجام شده و با ورود به سایت کارگزاری مورد نظر خود می توانید با استفاده از اطلاعات زیر فرم ثبت نام را تکمیل کنید :

 

1- اطلاعات هویتی شامل نام ، نام خانوادگی ، کد ملی و تاریخ تولد

2- اطلاعات فردی شامل جنسیت ، نام پدر ، شماره شناسنامه ، سری و سریال شناسنامه ، محل تولد و محل صدور

3- اطلاعات تماس شامل آدرس محل زندگی ، شماره ثابت ، شماره همراه و کد پستی

4- اطلاعات شغلی

5- اطلاعات بانکی نام بانک ، شماره حساب ، شماره شبا و نوع حساب

 

به استثنا کسانی که تازه قصد وارد شدن به دنیای بورس را دارند ، تمامی کسانی که قبل از راه اندازی سامانه سجام کد بورسی دریافت کرده باشند نیز باید اطلاعات خود را در سامانه سجام ثبت کنند . البته با استفاده از دریافت کد آنلاین بورسی می توانید همزمان با ثبت نام در کارگزاری ثبت نام سجام را نیز بدون هزینه انجام دهید .

مدارک لازم جهت احراز هویت کد بورسی

پس از تکمیل فرآیند ثبت نام اینترنتی سامانه سجام و کارگزاری به شماره تلفن همراه سرمایه گذار یک کد پیگیری پیامک می شود . آخرین گام برای دریافت کد بورسی آن است که سرمایه گذار با در دست داشتن کد پیگیری ثبت نام خود و یکسری مدارک برای انجام احراز هویت به یکی از دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کند .

دقت کنید حتما دفتر خدمات قضایی که برای مراجعه انتخاب می کنید از دفاتر منتخب کارگزاری شما نیز باشد تا بتوانید همزمان احراز هویت سامانه سجام و کارگزاری را انجام دهید . البته لازم است در زمان مراجعه به دفتر خدمات الکترونیک به متصدی دفتر متذکر شوید که هم فرم احراز هویت سجام و هم فرم احراز هویت کارگزاری را در اختیار شما قرار دهد . مدارک لازم برای احراز هویت دریافت کد بورسی به شرح ذیل هستند :

 

1- اصل و فتوکپی شناسنامه

2- اصل و فتوکپی کارت ملی

3- فتوکپی آخرین مدرک تحصیلی ( اختیاری )

4- آدرس و مشخصات پستی متقاضی ثبت نام

5- شماره حساب و اطلاعات بانکی متقاضی ثبت نام

 

لازم به ذکر است که طبق اظهارات مدیر کل فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان خصوصی ‌سازی قرار بر این است تا امکان احراز هویت سامانه سجام به صورت الکترونیکی و بدون مراجعه حضوری به دفاتر خدمات الترونیک قضایی فراهم شود .

سرمایه گذاران با استفاده از صفحه شخصی خود در کارگزاری ها توانایی انجام معاملات و خرید و فروش در بازار بورس و اوراق بهادار را دارند . کارگزاری ها به دلیل ارائه خدمات واسطه گری در بین سرمایه گذار و بازار بورس مستحق دریافت کارمزد هستند . کارمزد و مالیات معاملات مستقیما از حسابی که سرمایه گذار در نزد کارگزاری دارد کسر می شود .

سوالات متداول

1- ✔️ برای دریافت کد بورسی باید چه اقدامی انجام شود ؟
✔️ سرمایه گذاران برای دریافت کد بورسی ابتدا لازم است در یک کارگزاری و سامانه سجام ثبت نام انجام داده و سپس برای احراز هویت به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنند که توضیحات کامل آن در مقاله آمده است .

2- ✔️ برای ثبت نام کد بورسی چه اطلاعاتی باید تکمیل شود ؟
✔️ برای ثبت نام کد بورسی لازم است اطلاعات شناسنامه ای ، ارتباطی ، شغلی و بانکی تکمیل شود که هر کدام از این دسته بندی ها به طور جزئی در مقاله بررسی شده است .

3- ✔️ برای احراز هویت کد بورسی در دفاتر خدمات قضایی چه مدارکی لازم است ؟
✔️ برای انجام احراز هویت در دفاتر خدمات اصل و تصویر شناسنامه ، اصل و تصویر کارت ملی ، آخرین مدرک تحصیلی ، شماره حساب بانکی و ... لازم است که در مقاله به طور کامل توضیح داده شده است .

افزودن دیدگاه جدید