تمام نکاتی که برای داشتن پوستی شاداب و سالم باید بدانید

پوست شاداب و سالم

چی بپوشم/ مهم نیست در چه فصلی هستید، یک پوست عالی و شاداب هر روز نیاز بیشتری به مراقبت‌ دارد. اگر چه هیچ محصولی به تنهایی جادو نمی‌کند و برای همه کاربرد نخواهد داشت. در این مقاله تمام نکاتی که برای داشتن پوستی شاداب و سالم باید بدانید را آماده کرده‌ایم. با ما همراه باشید تا با این نکات آشنا شوید.
آنچه مهم است به خاطر داشته باشید این است که پوست یکی از مهم‌ترین سیستم‌های محافظت از بدن ما است و بیشتر مراقبت‌های پوستی “داخلی” و مربوط به تغذیه هستند، و در صورت رعایت نکردن این موارد، مشکلات پوستی، خود را به صورت عوارض “خارجی” منعکس خواهند کرد. بسیاری از مسائل و مشکلاتی که پوست‌های خشک یا چرب دارند را می‌توان به کمبود مواد مغذی نسبت داد. پس باید بدانیم بدن ما به چه مواد مغذی به منظور داشتن یک پوست عالی و سالم نیاز دارد.

۱- اسیدهای چرب ضروری
احتمالا شما این کلمه را بارها شنیده‌اید و فواید آن را برای سلامتی خود می‌دانید. این مواد “ضروری” نامیده می‌شود زیرا بدن ما آن‌ها را نمی‌تواند تولید کند، و باید از طریق رژیم غذایی اسیدهای چرب مورد نیاز بدن را تامین کرد. به غیر از فواید بسیاری که این اسیدها برای بدن ما دارند، برای داشتن پوستی سالم و شاداب هم ضروری هستند. این اسیدها برای هیدراته نگه داشتن غدد پوست، تقویت پوست و کم کردن تاثیر رادیکال‌های آزاد، که می‌توانند باعث چین و چروک و لکه شود، لازم است. اطمینان حاصل کنید که به عنوان مثال مغز میوه‌ها، آجیل، حبوبات، غلات، سبزیجات با برگ سبز، و ماهی‌های آب سرد را در رژیم غذایی خود بگنجانید تا از فواید اسیدهای چرب بهره‌مند گردید.

۲- ویتامین C
ویتامین C یکی از مهم‌ترین ویتامین‌ها برای نگهداری از پوست و کاهش پیری زودرس پوست است. با این حال، با توجه به بسیاری از توابع و قوانین بهداشتی و درمانی، بدن ما در واقع به استفاده از ویتامین C در هر چهار ساعت نیاز دارد. پس بهتر است، مطمئن شوید که شما یک مقدار مناسب و کافی از این ویتامین را در روز برای داشتن یک پوست عالی استفاده می‌کنید. ویتامین C بیشتر در سبزی و میوه‌های تازه، به ویژه در میوه‌های خانواده مرکبات یافت می‌شود.


۳- ویتامین E
ویتامین E نیز مانع از آسیب رادیکال‌های آزاد به پوست می‌شود و از بافت‌های پوست محافظت می‌کند و بهبود زخم و جای جوش را تسریع می‌دهد. این ویتامین را می‌توان در بسیاری از سبزیجات، دانه‌ها و آجیل یافت و همچنین می‌توانید برای ترمیم خشکی لب و به عنوان مرطوب کننده از آن استفاده کنید.

۴- روی
بسیاری از بیماری‌های پوستی مانند حساسیت‌های پوستی و آکنه در واقع می‌تواند ناشی از کمبود روی در بدن باشد، روی کمک می‌کند تا غدد چربی پوست حفظ گردد و به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می‌کند. روی می‌تواند در بسیاری منابع حیوانی، غلات سبوس‌دار، حبوبات، آجیل، و دانه‌ها به وفور یافت شود.

۵- آب
در حالی که آب یک ویتامین یا ماده معدنی محسوب نمی‌گردد، اما هنوز یک ماده لازم و ضروری برای بدن به منظور داشتن عملکرد درست آن است. جای تعجب ندارد که انعکاس مصرف کافی آب در روز، هیدراته شدن پوست را در پی‌ داشته باشد. همچنین، آب به از بین بردن سموم در بدن کمک می‌کند. به یاد داشته باشید که اگر شما از لحاظ فیزیکی فعال‌تر هستید، یا مقدار زیادی کافئین یا نمک استفاده می‌کنید، باید مقدار آب مصرفی روزانه را افزایش دهید.

درمان‌های موضعی
بعد از اینکه مطمئن شدید به اندازه کافی از مواد معدنی که ذکر شد، به بدن شما می‌رسد باید راه‌هایی برای بازسازی پوست با استفاده از راهکارهای دیگر را نیز بدانید.

لیف کشیدن پوست
لیف زدن پوست فواید زیادی دارد، از جمله بهبود گردش خون، کاهش آثار سلولیت، و همچنین از بین بردن سلول‌های مرده پوست از سطح پوست. هنگامی که پوست‌تان را لیف می‌کشید، در حال از بین بردن سلول‌های مرده و پرکردن منافذ پوست و جلوگیری از بروز خشکی پوست هستید. ممکن است چند بار اول کمی زبری در پوست خود احساس کنید، اما به زودی پوست‌تان تنظیم می‌شود و مزایای استفاده از آن را در پوست خود احساس می‌کنید.

روغن نارگیل
روغن نارگیل نه تنها به عنوان یک مرطوب کننده خوب و ارزان‌تر از نمونه شیمیایی آن، بلکه به عنوان یک پاک کننده آرایشی موثر مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر پوست شما چرب است می‌توانید مقداری از روغن را روی پوست بزنید تا برای چند دقیقه روی پوست بماند و سپس صورت خود را بشویید. این کار مانع از چرب شدن بیش از حد پوست شما می‌شود، و همچنین صورت شما را مرطوب نگه می‌دارد، و اقدام مناسبی قبل از آرایش است.